Objawy i leczenie menopauzy

Menopauza to naturalny okres w życiu każdej kobiety, który polega na ustaniu jajeczkowania. Choć o przekwitaniu wie niemal każda kobieta, to jednak jego objawy mogą się okazać dla wielu bardzo zaskakujące. Ważne, że nie jes to tylko koniec miesiączek, gdyż są to poważne i radykalne zmiany w funkcjonowaniu organizmu kobiety, a przede wszystkim gospodarki hormonalnej. Średnia wieku w którym rozpoczyna się menopauza to 50 lat, jednak z wielu przyczyn może się pojawić wcześniej i warto znać objawy, aby odpowiednio zareagować.

Czy menopauzę można wyleczyć?

leczenie menopauzyJeśli kiedykolwiek natkniemy się na informacje o tym, jak przebiega leczenie menopauzy, warto mieć świadomość, że chodzi tu tylko i wyłącznie o leczenie jej objawów. Przekwitanie jest okresem w życiu, który nie jest uleczalny – taka jest fizjologia kobiety, która dojrzewa. Jednakże dzisiejsza medycyna pozwala coraz lżej przechodzić ten czas i warto już wcześniej zapoznać się z różnymi metodami. Główne objawy, które może u siebie zaobserwować kobieta przekwitająca to: uderzenia gorąca, drażliwość i obniżony nastrój, trudności z zaśnięciem, kołatanie serca, obniżone libido, problemy skórne, bóle kości i problem z nietrzymaniem moczu. Jeśli objawy te występują jednocześnie, to nic dziwnego, że menopauzę określa się jako niezwykle trudny okres zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Oczywiście z czasem w pełni ustępuje miesiączka, ale zanim to nastąpi, kobieta ma prawo nie wiedzieć i nie rozumieć dlaczego czuje się tak źle. Warto w takiej sytuacji zaopatrzyć się w specjalny test na menopauzę – działa podobnie jak test ciążowy i wykorzystuje się do niego poranny mocz. Test ten wskazuje na poziom folikulotropiny (FSH), który w okresie przekwitania jest znacznie wyższy. Jeśli wynik okaże się pozytywny, to należy wprowadzić zmiany w codziennym funkcjonowaniu, które złagodzą dolegliwości. Przede wszystkim powinno się wprowadzić zdrową dietę i regularne ćwiczenia fizyczne, gdyż te wspomogą w prawidłowym śnie, poprawią samopoczucie i zmniejsza ryzyko depresji. Ponadto warto zapoznać się z ćwiczeniami mięśni Kegla, które odpowiadają między innymi za utrzymywanie moczu oraz należy zminimalizować czynniki stresogenne.

Menopauza z pewnością jest trudnym i stresującym okresem w życiu kobiety. Wiele z nich odbiera ten czas jako starzenie i zanikanie kobiecości, jednak wiele przykładów wskazuje na to, że jest to moment, który można wykorzystać jako początek usprawnienia swojego ciała, wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych i poprawę kondycji psychicznej, która nierzadko bywa zaniedbywana przez całe dotychczasowe życie.