Objawy przewlekłego zwyrodnienia stawów kolanowych

Starzenie się organizmu, a także nadmierne obciążenia i urazy mogą być przyczyną zmian zwyrodnieniowych stawów. Schorzenie to jest bardzo uciążliwe, coraz częściej dotyka osób młodych, które uprawiają sporty. Zmiany, jakie pojawiają się w stawach często przebiegają w sposób niezauważalny, nie dając wyraźnych objawów. Z czasem odczuwamy lekki dyskomfort, który zazwyczaj jest lekceważony. Pacjenci zgłaszają się do lekarza zazwyczaj w sytuacji, kiedy uszkodzenia stawu są zaawansowane.

Konieczność rehabilitacji pacjentów ze zwyrodnieniem stawów kolanowych

przewlekłe zwyrodnienie stawów kolanowychZe względu na to, iż stawy kolanowe są bardzo skomplikowanym narządem często ulegają kontuzjom. Choroby zwyrodnieniowe mogą mieć różne przyczyny, co ważne można je zdiagnozować w każdym wieku. Zniszczenie stawu może być skutkiem nieleczonych urazów, które dotyczą więzadeł lub łąkotek, co w konsekwencji sprawia, że staw nie pracuje prawidłowo. Powoduje to ścieranie się powierzchni, w efekcie czego dochodzi do degeneracji całego stawu. Rozwija się wówczas choroba zwyrodnieniowa. Czasem na skutek chorób organizmu mogą pojawić się zmiany w stawach. Są nimi schorzenia reumatyczne, zakażenia bakteriami lub wirusami, które uszkadzają chrząstkę stawową i mogą być przyczyną zwyrodnienia. Kondycja stawów zależy w dużej mierze od tego, jaki prowadzimy styl życia, a także wpływa na nią charakter wykonywanej pracy i intensywność uprawiania sportów. Zbyt ciężka praca fizyczna, uprawianie sportów może prowadzić do szybszego zużycia się stawów, negatywnie wpływa także nadwaga i otyłość, które są plagą w obecnych czasach i dotykają wiele osób. Początkowo schorzenie to nie daje wyraźnych przyczyn, jednak z czasem dolegliwości bólowe się pogłębiają, co sprawia, że zasięgnąć należy specjalistycznej pomocy. Początkowo stosuje się rehabilitację, a także leki. W sytuacji, kiedy problemem okazuje się przewlekłe zwyrodnienie stawów kolanowych, często jedynym rozwiązaniem jest operacja. W przypadku niewielkich uszkodzeń wykonuje się zabiegi małoinwazyjne, których zadaniem jest oczyszczanie stawów ze zniszczonych fragmentów.

Radykalnym zabiegiem, który ma za zadanie przywrócić sprawność stawu kolanowego, jest endoproteza, która jest jedynym ratunkiem dla osób, które zmagają się z dużymi zmianami zwyrodnieniowymi. Zabieg ten jest niezbędny w sytuacji, kiedy pojawiają się silne dolegliwości bólowe, a leki, rehabilitacja i fizykoterapia nie przynoszą pożądanych rezultatów. Do zniszczenia chrząstki stawowej dochodzi nie tylko na skutek zmian zwyrodnieniowych, ale urazów. Wówczas pomocny okazuje się zabieg. Ważne jest zatem, by dbać o swoje stawy, zapewnić sobie odpowiednią wagę ciała, a także rozsądnie uprawiać sporty.