Pomoce szkolne z biologii

Każde dziecko w wieku sześciu – siedmiu lat, rozpoczyna edukację w szkole podstawowej. Jest to pierwsza szkoła, która naucza dzieci zgodnie z przyjętym systemem nauczania. Dzieci spędzają w niej osiem lat, w trakcie których z każdym rokiem przybywa im przedmiotów i materiału do nauki. Przedmioty dzielą się przede wszystkim na humanistyczne, ścisłe i przyrodnicze z wyjątkiem zajęć fizycznych.

Jak się dzieci uczą na lekcjach biologii?

Biologia - pomoce szkolne na lekcjeW pierwszych trzech klasach, dzieci mają niewiele przedmiotów szkolnych i jest to bardziej nauczanie początkowe. Dopiero od czwartej klasy, nauka zostaje podzielona na poszczególne przedmioty, które będą kontynuowane do końca szkoły podstawowej. Każde dziecko ma jakieś preferencje tematyczne, dlatego jedne wolą matematykę, język polski, historię czy biologię. Na każdym przedmiocie uczą się czego innego, ale na wszystkich są wykorzystywane odpowiednie pomoce dydaktyczne. Ich celem jest przedstawiania informacji w jak najbardziej przystępny sposób, dzięki czemu dzieci łatwiej zapamiętują omawiane tematy. Jednym z najbardziej lubianych przedmiotów w szkole jest biologia – pomoce szkolne na lekcje są wyjątkowo interesujące dla dzieci. W zależności od klasy, dzieci mają do dyspozycji modele przestrzenne zwierząt, bakterii, wirusów czy nawet ludzkie DNA. Na lekcjach z budowy anatomicznej człowieka, wiele klas biologicznych jest wyposażone w pełnowymiarowe szkielety ludzkie, a nawet narządy, dzięki czemu dzieci mogą obejrzeć i dotknąć tego, z czego są zbudowane. Taka forma prowadzenia lekcji z wykorzystaniem trójwymiarowych modeli jest znacznie ciekawsza niż zwykłe dyktowanie tematu i oglądanie zdjęć w książce. Kiedy uczniowie poznają budowę komórek, to mogą korzystać z pomocy w postaci mikroskopów i przygotowanym preparatów mikroskopowych na których zobaczą z bliska ich budowę. Do dyspozycji nauczycieli biologii są także foliogramy, na których można wyświetlać gotowe materiały, zestawy do doświadczeń czy gotowe filmy tematyczne, które uczniowie mogą oglądać podczas lekcji.

Jest wiele sposobów na przedstawienie omawianego tematu w sposób ciekawy i wciągający. Na takich lekcjach, więcej uczniów będzie aktywnych i też więcej informacji zapamiętają, bo często odbierają je zmysłem wzroku, słuchu i dotyku, a to potęguje siłę kodowania wiadomości. Wybór odpowiedniej pomocy dydaktycznej zależy jedynie od nauczyciele biologi, ponieważ to on odpowiada za charakter zajęć i formę przekazywanych informacji. Obecnie z pomocy dydaktycznych korzystają wszystkie szkoły.